lördag 28 juli 2012

Träning och alkohol

Japp nu är det helg igen och folk har nyligen fått lön, kanske skaffat sig ett gymkort eller kanske unnat sig nya träningskläder eller väljer att gå ut på krogen. Vad det än kan vara så hör det nästan lite till något sorts svenskt förhållningssätt att dricker man alkohol på en vardag så lyfter grannarna lite på ögonbrynen och man kan nästan direkt ana vad dom tänker ! "Men, man dricker väll inte på en vardag? Det gör man bara på helgen!"

Många håller sig till detta förhållningssätt och när man stämplat ut ifrån jobbet på fredag så har man redan helgens planer förberedda ! Sen på lördagen så känner man sig orolig över den där "ölmagen" som man helst vill undvika och åker då till gymmet !

Men hur mycket får man egentligen ut av ett "dagen efter pass" ?

Jag har läst en del om detta och det finns väldigt många olika versioner utav hur kroppen påverkas dagen efter. Vissa anser att det inte ger något medans andra säger att det kan vara farligt för kroppen. Så jag tänker inte gå efter någon speciell version utan direkt till FAKTA !

När vi dricker alkohol så händer det väldigt mycket i kroppen ! Till att börja med så måste kroppen börja jobba med att bryta ned alkoholen vilket främst sker i levern, detta kräver energi såklart. Denna energi som krävs tas då ifrån vårat "reservlager" med energi och ifrån vårt glykogen (där kolhydrater lagras) och då får musklerna inte lika mycket energi som dom skulle fått ifall levern inte hade haft alkohol att bryta ned. Även vårat blodsocker påvärkas och sjunker.

Då detta sker resulterar det i att musklerna orkar mindre och vi får fortare mjölksyra. Alkohol ökar inte bara vår sociala sida utan även blodcirkulationen i huden så blodet går dit istället för att gå till musklerna ! Som många kanske vet så är alkohol även vätskedrivande vilket kan resultera i att kroppen blir uttorkad och då tas vätska ifrån musklerna för att användas till "viktigare" organ.

Jag har läst om läkare som säger att det tar två till tre dygn innan levern har återhämtat sig helt. Samtidigt finns det dom som säger att det tar längre tid och dom som säger att det tar kortare tid.
Det finns mycket mycket mer fakta som man kan ta upp, att hur mycket man väger påverkar, ålder, eventulle mediciner osv osv !

Är det då så klokt att träna dagen efter ?

Efter att ha läst i timmar om detta så är mitt svar att jag skulle verkligen inte göra det i alla fall.
Jag vill inte riskera skador pga eventuellt uttorkade muskler vilket kan öka risken för skador och av egen erfarenhet inte kunna vara 100% fokuserad.

Och när man som jag håller mig till ett hårt schema och tränar 6 pass i veckan så har jag helt enkelt inte tid att bli tvungen att välja bort ett pass på grund av att jag var ute och drack alkohol kvällen innan !

"Är det inte tråkigt att inte kunna dricka då?" Är en fråga jag fått några gånger.
Det behöver väll inte vara tråkigt att inte kunna dricka alkohol right ? Det finns alkoholfria val och man kan ha roligt utan att behöva vakna upp med en sjuhelvetes huvudvärk för hur roligt är det då?
Tror inte att det finns någon som njuter av en baksmälla.


Det finns säkert dom som inte håller med alls och tycker annorlunda men så är det väll med allt?


Detta är mina tankar och jag väljer att gå efter fakta som knappast går att motbevisa.

Om ni har någon annan syn på just sambandet mellan alkohol och träning så kommentera gärna och berätta vad ni tycker om sambandet !

1 kommentar:

  1. bra skrivet matte!! :D jag tycker du är duktig * sjukt stolt *

    SvaraRadera