måndag 9 april 2012

Ännu ett inlägg om kosttillskott

"Varför tar du kosttillskott ?" Och "Vilka kosttillskott använder du"  Det är frågor jag börjat få ganska ofta.
Jag ska förklara varför jag tar kosttillskott men jag kommer endast ta grundläggande fakta då det är en hel vetenskap !

Jag använder mig för tillfället utav 2 stycken olika tillskott. Aminosyror och Kolhydrater 

Aminosyror EAAnabol Xplode

Ord som är bra att veta vad dom betyder innan ni börjar läsa; 

Proteinsyntes är den process i cellen som tillverkar proteiner.
Essentiell  Betyder livsnödvändig och är något som kroppen själv inte kan producera utan måste intas ifrån födan. 

Vad är EAA ?

EAA är en grupp av aminosyror (åtta stycken) som är essentiella, det finns dock många fler aminosyror än just de essentiella aminosyrorna.


Vad gör EAA då ? 

När du äter/dricker EAA så tas de direkt upp av tarmarna. Sedan inne i kroppen syntetiseras protein för att skapa olika typer av protein, exempelvis muskelprotein. Majoriteten av alla aminosyror man äter ingår aldrig i någon proteinsyntes vissa aminosyror oxideras och syntetiseras till andra aminosyror om det råder brist på någon. Därmed nyttjas den största mängden av allt protein man äter som energi och inte som byggstenar. En EAA kan dock inte skapas i kroppen, just därför är den essentiell, man måste alltså inta en EAA ifrån födan.

Varför använda sig utav EAA ? 

Det finns egentligen bara en anledning att använda EAA som kosttillskott och det är dess påverkan på den akuta proteinsyntesen, vilket är fördelaktigt i speciella sammanhang. Tex före, under eller efter träning då musklerna är i akut behov av dessa. 

När/hur och hur mycket EAA bör jag inta?

Detta bör helst göras på tom mage (Inte ätit ca 1 timme före, helst mer) annars finns det en risk att man inte får ut någon effekt av sitt EAA. Jag dricker EAA Innan och under mina träningspass. Rekommenderat intag står på förpackningen. 



Kolhydrater Carbonox





Carbonox innehåller 95% kolhydratkomplex (maltodextriner, glukos, isomaltulos)

Maltodextriner 
Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans.

Glukos
Glukos är en av de viktigaste kolhydraterna och används som energikälla av djur och växter.

Isomaltulos
Isomaltulos är en naturlig beståndsdel av honung och socker som har en naturlig söt smak.


Vad är kolhydrat/kolhydrater ?

Kolhydrater är en av de viktigaste energikällorna som kroppen behöver. Kolhydrater finns framför allt i bröd, pasta, ris, potatis, frukt och grönsaker men även i andra livsmedel men i andra mängder. 


Vad gör kolhydraterna ?

Kolhydraterna ger oss energi och ork. 

Varför använda sig utav Carbonox ? 

Jag använder mig utav Carbonox för att det är ett energigivande kolhydrat tillskott som hjälper mig under intensiva träningspass men även med återhämtningen efter träningen. Carbonox laddar upp min kropps energireserver främst i muskler och lever samt förbättrar direkt prestationsförmågan under idrottsutövandet. 
Även detta används både före och efter träning för energi och återhämtning!


När/hur och hur mycket Carbonox bör jag inta?

Dricker carbonox före och efter passet för uppladdning och återhämtning. Rekommenderat intag per dag står på förpackningen. Jag tar 40 g Carbonox innan passet och oftast direkt efter så äter jag mat !  Det beror på vilken tid jag tränar. Har jag redan ätit middag så tar jag carbonox även efter träningen men äter ändå någonting annat också. Men inte lika mycket som vid middag. 

Carbonox innehåller även L-Arginin som är en aminosyra som utvidgar blodkärlens diameter och ökar blodcirkulationen i tränade muskler. Detta är något jag verkligen märkt utav ! 



Avslutningsvis så vill jag säga att kosttillskott är precis vad det heter ett tillskott till en redan befintlig bra kost! Så till alla er som funderat på att börja ta kosttillskott, kolla över er nuvarande kost före ni ger er in i djungeln av tillskott ! :) 

Hoppas att ni fått svar på era frågor

Ha en bra dag ! :)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar