lördag 3 mars 2012

Fitnessfive tävling

Nu har jag varit och gjort min första Fitnessfive tävling. Vi började 10:00 då det var invägning. Vägde in på 74 nervösa kilon! Började direkt räkna % och hur mycket vikt jag skulle ta i varje övning/delmoment. Mellan 10:00-11:00 gick tiden väldigt långsamt ! Men till slut så ropades alla in i kamphallen där vi skulle hålla till. Började med bänkpress 75kg. Gjorde en 9a eller 10a där men fick två bortdömda först pga jag hade för högt tempo och den andra för att jag inte sträckte ut tillräckligt i toppläget...Det blev väldigt lång väntan mellan övningarna eftersom vi var en hel del folk. Bicepscurls nästa, där blev vikten 37kg. Gjorde en 9 a där tror jag det var men fick en borträknad. Man tappade räkningen efter 5 för efter det var man bara så fokuserad på att göra så många reps som möjligt ! Kände mig ändå hyfsat stark med tanke på att jag har dragits med en förkylning i ca 1 vecka. När det kom till benböj så sa jag redan innan att jag kommer passa på det. Har känt mig osäker när det kommer till benböj. Får en konstig känsla i vänster knä. Så jag förbereder mig hellre inför 6/6 ! Chins och dips gick ungefär som på träning. 15chins varav 3 bortdömda. En för att jag hade för högt tempo, en för att jag inte väntade tillräckligt länge i utsträckt läge och en där jag var ca 2-3 cm ifrån att få hakan över stången...Dips där körde jag också på som vanligt. Men fick 1 bortdömd pga jag inte stannade tillräckligt länge i toppläget. Vi var färdiga ca 15:30 och då var man lagomt mör i kroppen.

Jag är ganska nöjd med mitt eget resultat faktiskt med tanke på hur länge jag tränat. Sen är det såklart  surt att få massa reps bortdömda men nu har man lärt sig hur noga det är. Jag har även fått många bra tips och trix. Alla som ställde upp och tävlade var verkligen jättetrevliga ! Vissa var där för 6e året och andra hade nog varit med ännu längre. Jag klarade mitt egna mål som jag hade satt upp i antal repetitioner sammanlagt. Så nu kan det bara gå bättre! Speciellt om jag får ordning på knät :)

Helt klart en lärorik dag. Kommer nu vila i ca 1 vecka tills det bär av till Stockholm för foto :) Eller något löppass blir det nog ! :)

Tror aldrig att jag hade presterat så som jag gjorde idag utan coachning ! Tack Coach Madeleine :)

Nu ska jag lägga mig i soffan och bara känna mig nöjd med dagen.

6 kommentarer:

  1. Grattis Mattias med grymt fin prestation idag!!!:)

    SvaraRadera
  2. Kul att det ändå gick så bra och som du säger, det var en test-tävling för att checka läget. Så bra jobbat från både mig och Claes :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var jättekul samtidigt som det var jättejobbigt. Nu väntar nya mål med fler repetitioner! Tack till er båda! :)

      Radera