torsdag 8 mars 2012

Varierad träning, muskelminne och andra tankar :)

Nu har jag vart hemma på sportlov i 4 dagar. Skidbackarna har säkert varit fyllda. Jag har däremot jobbat på lovet. Jag har jobbat med en del vardagliga sysslor, bland annat snöskottning. Och när man står och skottar snö och lyssnar på musik så hinner man tänka en hel del. Jag har bland annat tänkt på hur jag tränar, vilka framsteg jag gjort dom senaste månaderna och vad jag specifikt vill förbättra ännu mer. Men något som jag tänkt extra mycket på är varierad träning dvs inte göra samma övningar vecka efter vecka och månad efter månad. Jag tror stenhårt på just varierad träning ! Alla människor har ett så kallat "muskelminne" När vi utför en rörelse många gånger så läggs denna rörelse till i "muskelminnet" och vi blir bättre på just den rörelsen. Tex om man som jag har tränat thaiboxning så är en bra reaktionsförmåga en grym fördel.

Om någon på en träning tex försöker sparka mot mina revben så har jag lärt in att jag måste dra upp benet, lägga armen och armbågen på utsidan av knäet och spänna benet för att skydda mig på bästa sätt. Detta upprepas tusentals gånger och då läggs dom rörelserna till i mitt muskelminne som kommer ihåg att "aha nu kommer en spark, bäst jag försvarar mig"  då kommer jag bli snabbare på att försvara mig eftersom det nu finns i mitt muskelminne och i min motorik ! Det jag vill komma fram till är att jag tycker att ha en varierande träning är något man bör ha. Jag ska ta ett exempel, våra biceps har två "lägen"  ihopdragen/spänd och avslappnad. Sen finns det alltid ett mitt i mellan också. Men thats it! Muskeln kan alltså bara röra sig ifrån punkt A till B och ifrån B tillbaka till A. Om jag tränar biceps och enbart kör bicepsculs med stång så kommer muskeln komma ihåg det (muskelminnet!) och anpassa sig till den rörelsen. Och då kommer muskeln inte utvecklas på samma sätt som den skulle göra om man varierar sin träning och kör olika övningar, byter övningar när man kört dom ett tag.

Jag personligen kör inte samma övningar mer än ca 1 månad ! Det behöver inte vara några stora förändringar, det kan vara att du antingen lyfter tyngre eller lättare och gör färre eller fler repetitioner. Så länge man inte står och stampar på x antal kilon och samma övningar i månad efter månad och år efter år. Sen kan man "attackera" biceps som nu är mitt exempel på olika sätt. Därav dom olika övningarna. Jag kommer tex inte aktivera biceps på samma sätt om jag kör "Arnold-curls" som när jag kör bicepscurls med skivstång. För när jag utför övningen arnold-curls (ni hittar den på youtube) så vrider jag underarmen vilket jag inte gör när jag kör curls med skivstång. Och får då en helt annan rörelse. Detta kan ni kolla på er själva ni behöver inte vara i gymmet för att se det. Det enda ni behöver göra är att hålla ut armen, hålla den lite böjd och sedan vrida på underarmen, då kommer biceps att aktiveras. Samma sak om ni drar ihop och spänner muskeln i en rak rörelse uppåt/inåt men då på ett annat men samtidigt ett likadant sätt ! Detta gäller inte enbart biceps. En annan sak jag funderat på är att synen på att vara vältränad förändrats genom åren. Inte enbart inför beachen utan i allmänhet har ökat dom senaste 10-15 åren ! Om man kollar tillbaka 10 år så fanns det inte lika många tränings tidningar där det skrivs om "få drömkroppen på 6 månader" "5 genvägar till en snyggare kropp" osv. Att det finns många olika träningstidningar, böcker, filmer osv har jag däremot ingenting emot ! Jag tycker det är jättebra. Men just att träna i allmänhet och just saken att vilja visa upp sitt 6-pack på sommaren inte var lika vanligt för 10 år sen. Då var det kanske ett annat 6-pack man plockade fram vad vet jag ;)

Men då kan man ju fråga sig om det är så bra att direkt man kliver in i en affär ser tex träningstidningar ? Ja varför inte ? Om det är något som är intressant men man inte är så påläst så tycker jag det är mycket bra! Dock så stämmer kanske inte allt som står i dessa tidningar. Inga namn nämnda ! :)  Jag har idrottat och tävlat så länge jag kommer ihåg. Det har varit innebandy, fotboll, hockey, kampsport och gymmande. Och jag har gjort det för att jag tycker det är kul och jag tycker fortfarande att det är kul att träna så jag kommer fortsätta tills den dagen jag inte tycker det är roligt längre !

Tillbaka till att jag jobbat på lovet, det har jag även sett som en träning. Men en träning på ett helt annat sätt än om jag skulle vara i gymmet. Jag har fått en varierande träning då jag gjort flera fysiskt krävande saker. Jag har blivit svettig utan att ha stått på ett löpband i 1 timme och fått träningsvärk utan att ha lyft tunga hantlar. Så gör arbetet till ett träningspass! :)

Allt detta kring muskelminne och varierad träning går att diskutera hur länge som helst, detta är mina tankar om hur jag ser på det.

Nu ska jag packa inför Stockholms-resan i morgon! :) Sååå laddad! :D


Ha en trevlig kväll !

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Mitt favoritgym är vintergymmet, tok-skotta snö i två timmar varje dag :-). Ha så skoj i människobyn!

    SvaraRadera