onsdag 29 februari 2012

Formtoppning

Nu har jag kört på en liten formtoppning i ca 1,5 vecka. Tänkte utvärdera den lite! :)
Det här har varit min första formtoppning någonsin så jag såg fram emot det!
Har under formtoppningen kört enligt schema men kört ett uppvärmningssett och sen två TUNGA set. Istället för dom tidigare 4 seten. Har dragit ner lite på käk som jag vet är dåligt för underhuds % och lagt in något kardio pass när energi funnits. Såhär har det sett ut :)

Måndag 20/2 Chins, dips, raka crunches och russian twist
Tisdag 21/2 Knäböj, hack squat, utfall, benspark och sittande vadpress
Torsdag 23/2 Latsdrag, sittande rodd, smal stång rodd, Marklyft
Fredag 24/2  Stående hantelcurls, bicepscurls med stång, curls över bänk, sittande axelpress och sidolyft          
Lördag 25/2 Bänkpress, Hantelpress lutande bänk, Flyes  45 minuter kardio på morgonen
Söndag 26/2 Benböj, bicepscurls, dips, chins max reps på tävlingsvikter
Tisdag 28/2 Latsdrag, bicepscurls med hantlar, dips mellan bänkar, benpress, bänkpress i maskin.
Vila till 3/3 då det är "test-tävling"
Som jag skrev tidigare så har jag kört 3 set totalt på varje övning istället för 4 set. Drog även ned på vilotiden mellan seten. Körde ungefär 30 sekunder vila mellan seten. Igår körde jag dock två set och sedan 20 reps på varje övning. Har känt mig lite tröttare än vanligt, har sovit mycket bättre än tidigare. Har nästan somnat före huvudet tagit i kudden och sedan sovit som en björn som gått i ide har det känts som! Och då har jag såklart haft mer energi tills nästa pass! :) Har satt en del nya personbästa och ökat i reps. En annan sak som jag provat några veckor är att när jag är riktigt trött och inte orkar en enda repetition till så vilar jag i ca 15 sekunder och sedan kör på igen, på så sätt har jag orkat göra 2-4 fler reps på egen hand istället för att ta hjälp av passare. Så det kommer jag helt klart fortsätta med.

Det var som sagt min första formtoppning någonsin så jag har inte någon tidigare som jag kan jämföra med. Men det har helt klart känts bra, bra på ett annorlunda sätt :) Nu återstår det bara vila fram tills Lördag och ladda upp med extra långsamma kolhydrater på Fredag! Kommer ta tävlingen som en liten check. Kolla hur jag ligger till och se hur strikta dom är med utförandet utav repetitionerna. Onödigt att få reps bort dömda!

Nu ska jag bara vila, äta och se fram emot tävlingen. Och efter det så väntar fotografering i Stockholm! :D
Det är något som jag verkligen också ser fram emot!

Efter det så kommer jag vara 5 veckor hemma i Umeå. Då blir det att fixa ett kort på något gym där.
Vilket gym det blir har jag ännu inte bestämt mig för men det lutar åt step-in :)


Återkommer till helgen om hur allting har gått och lite om hur jag kommer lägga om min träning efter tävlingen!

Trevlig kväll!                                                                                                                                                                                                                                                          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar